Naghdo Baresi Sokoot / Zarebin
 

 این بار گروه نقدو بررسی ذره بین آلبوم سکوت را نقد کرد

در این نقد توضیحاتی زیادی در مورد آلبوم داده شده که آلبوم سکوت بهرام رو نقدو بررسی کردن ، حتما این نقد رو بخونین و امیدوارم خوشتون بیاد


 




مقدمه و بيوگرافي از بهرام : 

بهرام نورايي متولد پنجم اردیبهشت ماه سال هزار و سیصد و شصت و هفت شمسي هست . زاده شرق تهران و يكي از بزرگان و رپكنهاي رپ فارسي و ايران هست كه همكاريهايي با ديگر رپرها از جمله تيغه و پيشرو و ساچمه و حسام استپس و عرفان و ... داشته و همه ي ما اون رو با ترك نامه اي به رييس جمهور و آلبوم 24 ساعت مي شناسيم ، بهرام از سال 81 روي به رپ فارسي آورد ولی در اولین کار او در سال 84 پخش شد، از سال 85 كارهاي او حال و هواي حرفه اي تري نسبت به گذشته گرفت . بهرام در نوزده اسفند سال 87 به جرمه فروش بدون مجوز و غير قانوني آلبوم 24 ساعت و تهمتهاي بي شماره ديگر راهي اوين شد و سپس بعد از يك هفته با قيده وثيقه آزاد گشت و در زماني كه بهرام در زندان خانگی بود تركي با آهنگسازي احسان آتور به نام اينو بهفم از كمپاني پايدار و ديوار منتشر شد كه ورژن اصلي كاري بود كه چند ماه قبل از پخش رسمي توسط عده اي سودجو با كيفيت پايين بر روي فضاي مجازي منتشر شده بود و اين آخرين كار پخش شده از بهرام بود تا آلبوم سكوت و بعد از مدتهاي طولاني بهرام به دلايل مختلف و مشكلات فراوان نتونست بخونه تا اينكه در سال 90 بار ديگر بهرام با آلبوم سكوت به رپ فارس برگشت و فعاليتش رو از سر گرفت . 


داستان آلبوم و حاشيه ها : 

كم كم از زمستون سال 89 زمزمه هايي شنيده مي شد از اينكه بهرام داره كاري مي كنه و عكسهايي ازش پخش شد و شايعه شده بود آلبومي با آهنگسازي آتور و يك ترك آهنگسازي شده توسط رضا موتي قراره پخش بشه و يه سري شايعات ديگه مبني بر همكاري با دو تا از رپرهاي بزرگ كشورمون كه يكي از اونهاي خارج از ايرانه و ديگري يكي از بزرگان رپه اجتماعي هست كه تقريبا" هيچكدوم از اين شايعات واقعيت نداشت و فقط چيزي كه واقعيت داشت ترك آهنگسازي موتي بود كه از آلبوم حذف شده بود با صلاح ديد بهرام . 
درست موقعي كه هيچكس فكرشو نمي كرد و تقريبا" يه سري از بهرام داشتن مايوس مي شدن که بهرام  بلاخره لب به سخن باز کرد و سکوت خود را شکست و در صفحه رسمی خود در فیس بوک در حول و هوش ساعت 9 و 9:30 آلبوم خود را پخش کرد.خيليها متوجه شدن كه سكوت چند ساله بهرام با سكوتي ديگر و از جنس ديگر در روز يكشنبه 11 ارديبهشت شكسته شد و همه رو غافلگير كرد . خيليها باورشون نمي شد بهرام براي يه بار ديگه داره مي خونه و شوكه شده بودند . يك سري از طرفداراي دو آتيشه بهرام اشك از چشماشون جاري شده بود و همه يك بهرام متفاوت تر از گذشته رو مي ديدن با صداي متفاوت و خش دار و ظاهر و اجرايي كه كمي متفاوت با گذشته و بهرام 24 ساعت بود . اين آلبوم 12 ترك به علاوه يك اينترو و اوتروئه كه آهنگسازي توسط آتور و مضراب با ميكس و مسترينگ آتور انجام گرفته و شاهده آخرين همكاري بهرام با ديوار ريكوردز هستيم كه هنوز عامل مشخصي نداره و بعد از انتشار بيانيه ديوار جدايي بهرام با موافقت اعضا صورت گرفت . اين آلبوم در واقع نه تنها سكوت فردي از خانواده ديوار هست بلكه سكوت همه خانواده ديوار هست و جنس اين سكوت با سكوتهاي ديگران بسيار متفاوت هست . همانطور كه بهرام در يكي از كارهاي قديمي خود بيان مي كرد " خيلي وقتها سكوت بزرگترين نعره ممكنه " و معني اين سكوت رو در اينترو و اوترو آلبوم با دكلمه زيباي شاملو مي شنويم و درك مي كنيم و حسش مي كنيم . اين آلبوم به عنواني دلنوشت يك زنداني آزاد شده و حصر شده هست كه با فلسفه اي رك و راست تر نسبت به بقيه به زبون آورده شده و همانطور كه مي بينيم فلسفه به كار گرفته شده بهرام با كلمات ساده بيان ميشه و مثل بقيه رپرا از قبيل : رضا پيشرو و مهدار و كاواك و ... بهرام سعي نمي كنه كه با كلمات به اصطلاح قلمبه و سلمبه اون پيچيدگي و كنايه رو در شعرا و تكستاش ايجاد كنه . در اينجا گروه ذره بين به عنوان يكي از گروهان نقد و بررسي رپ فارسي و عضو كوچكي از خانواده رپ فارس تصميم به بررسي و نقد اين اثر گرفته كه در نوشته هاي زير شاهده آن هستيم . قالب و سير نقد و بررسي آلبوم سكوت ابتدا با " بررسي و توضيحات تركهاي آلبوم " آغاز مي شود و سپس به قسمت نقد و يا به اصطلاح ما ذره بيني ها " بهرام زيره تيغ ذره بين " مي رسيم كه در واقع چكيده و جوهره اين مقاله هست . 



مقایسه کیفی:



اکنون قصد داریم آلبوم سکوت را با برترین آلبوم های رپ فارس (جنگل آسفالت-همیشگی-جهنم ساکت - 24 ساعت ) مقایسه کنیم .


جنگل آسفالت - سکوت:

جنگل آسفالت ، اولین آلبوم رسمی رپ فارسی که در اون از سازهای مختلف به کار رفته شده بود . آلبومی که فوق العاده مورد توجه اهالی پرشین رپ قرار گرفت و اوج قدرت هیچکس از آلبوم جنگل آسفالت به بعد است.آهنگسازی این آلبوم با  مهدیار آقاجانی بود و دارای تکست های پرمعنی و مفهومی بودند . آلبوم سکوت از نظر تکست و مفهوم شباهت زیادی به آلبوم جنگل آسفالت داره ولی در جنگل آسفالت خواننده سعی کرده بیشتر از اجتماع و جامعه بگه اما در سکوت بهرام بیشتر از خودش و مشکلاتی که ازشون عبور کرده گفته.آلبوم جنگل آسفالت بخاطر قدیمی تر بودنش کیفیت کمتری نسبت به سکوت داره .


همیشگی - سکوت:

آلبوم همیشگی که در سال 89 رلیزر شد و دارای طرفداران خاصی بود . از نظر اینکه دو خواننده در آلبوم در مورد خودشون بیشتر حرف زدن شباهت زیادی دارد . اما از نظر آهنگسازی و میکس ومستر به نظر من آلبوم همیشگی سطح کیفی بالاتری نسبت به سکوت دارد. در عوض سکوت دارای تکست های پر معنی و مفهوم تر از همیشگی است .


جهنم ساکت - سکوت:

آلبومی که باعث پیشرفت چشمگیرانه پیشرو شد و او لقب خود را از 3pac  که یجور کپی برداری از لقب پدر رپ جهان 2pac بود به پیشرو تغییر داد و عضو گروه صامت که هیچکس  آن را ساخته بود شد.از نظر موضوع این دو آلبوم خیلی خیلی به هم شباهت دارن و مشکلاتی که پیشرو در جهنم ساکت از اونا نام میبره بهرام متقابل این مشکلات در سکوت نام میبره .


24 ساعت - سکوت :

دو آلبوم از یک خواننده ! کدام آلبوم بهتر است ؟ 
در مقایسه این دو آدم فقط ذهنش به این میرود که کدوم آلبوم بهتر است . 24 ساعت ! آلبومی بود که آوازه اش بسیار پیچید.قبل 24 ساعت باید بگم که واقعا هیچکس بهرام را نمیشناخت جز عده کمی . آلبوم 24 ساعت بهرام را به رپ فارسی معرفی کرد و او را به جزو بزرگان رپ فارسی معرفی کرد. از نظر موضوع آلبوم 24 ساعت بیشتر در مورد اجتماع و مشکلات مردم است ولی در سکوت بیشتر بهرام از مشکلات خودش میگه. آهنگسازی هر دو آلبوم به عهده احسان آتوره که در 24 ساعت از نظر  میکس ومستر آهنگها قدرت بیشتری در بر دارند.از نظر استایل باید بگیم بهرام در سکوت پخته تر از 24 ساعت شده و صدا و استایلش نسبت به 24 ساعت پخته تر شده . 



مشخصات فنی آلبوم:


زمان کل آلبوم : 43 : 43

مضون آهنگ ها: فلسفی-اجتماعی-سیاسـی-گنگ-مذهبی

تعداد ترک ها: 14
1. اینترو: 3:15
2.جالبه:4:00
3.حرفای من:2:50
4.از من بپرس:2:44
5.منوببخش:3:14
6.در نرو:3:28
7.یکی طعمس یکی گرگ:2:43
8.نسل من:2:55
9.به چی اعتقاد داری؟:3:35
10:خورشید خانوم:3:32
11:یه حس:2:58
12:یاغی:2:35
13:عجیب:2:47
14:اوترو:2:50





بررسي و توضيحات در مورد تركهاي آلبوم : 


1. Intro : 


موضوع : فلسفي - سياسـي 

اينترو اين آلبوم بر خلاف آلبومهاي ديگه رپ فارس اسم خاصي نداره و به صورت كلي حرفاي زده شده در اينترو بيان كننده حال و هواي آلبوم هست كه در ابتدا شاهد تيكه اي از قطعه اي از آلبوم دكلمه كه از " احمد شاملو " به نام " سکوت سرشار از ناگفته هاست " منتشر شده بود هستيم كه تقريبا" بهرام شروع و داستان آلبوم رو از شاملو الگو گرفته . در اينترو بهرام داره از گذشتش و موقعيه كه زندان بوده ميگه و بيان ميكنه كه ديگه اتفاقاتي كه بعد پخش آلبومش براش قراره رخ بده مهم نيست و جاودانه مي مونه، اون همچنین میگه که زنده مونده و تا با دشمنان خود مقابله کنه. تا خوشحال نشن از اين سكوت و اميد ميده براي پايان اين خفقانه موجود . در اينترو كلا" استايل متفاوتي از بهرام شاهديم نسبت به كارهاي قديمش و مي بينيم كه بهرام داره بين ضرب مي خونه و سنت شكني كرده و به استايل جهاني رو آورده كه شايد براي افرادي كه فقط رپ فارس رو دنبال مي كنند زياد دلچسب نباشه و بيشتر نمود اين نوع خوندن و يا اصلاح بين ضرب خوندن در رپ فارسي رو در كارهاي هيچكس مي تونيم ببينيم و در سطح بين المللي در كارهاي snoop dogg مي تونيم اين فرم خوندن رو ببينيم كه بيشتر به فلو و بين ضرب خوندن توجه ميشه و مي بينيم كه كلمات به موقع رو كيكها كوبيده ميشه . البته در برخي از تركهاي آلبوم شاهد استفاده از همون استايل قديمي و به قوله معروف سابق توسط بهرام هستيم ،بهتر بود که در اینترو کار خواننده کمی از خودش بگه تا کسایی که نمیشناسنش بیشتر باهاش آشنا بشن و از نبودنش تو این سه سال توضیح مختصری بده که بهرام ترجیح داده اینطوری بخونه و ما به این کار احترام میزاریم. 


2.جالبه : 

موضوع : فلسفي - اجتماعي - ... 


ترک دوم آلبوم که پس از اینترو خونده شد . که برعکس بیت اینترو که سرشار از احساسه یکدفعه وارد بیت کوبنده میشیم که اینکار در نگاه اول باعث میشه از این شیوه خوشمان نیاید. بهرام باید یک ترک دیگه بعد اینترو میزاشت تا به مرز اوج برسه و ترک "جالبه " به اواسط آلبوم میرفت مورده استقبال بهتری قرار میگرفت ،بهرام در ترك جالبه مثه بقيه تركهاي آلبوم سعي كرده حرفاي زيادي بزنه در همه موضوعات رپ و جامعه و اجتماع و سياست و بعضي موقعها حرفاي مبهي زده شده كه مخاطبش معلوم نيست و 2 حالت به وجود مياد كه بهرام يا يك رپر بوده يا با يك مقام و مسئول مملكت مثه : " تو خالي بندي مثه سگ ! منم گوشامو بستم ! / دروغ ماله توئه ! بشنو حقيقتو از من " و اين ابهام به خاطره اين ايجاد ميشه كه موضوع آهنگ يكپارچه نيست و موضوعات مختلفي با محوريت اجتماع و خوده بهرام مطرح شده و بهرام جايي از زحمتاش براي رپ فارس ميگه و در چند بيت بعد از مشكلات و معضلات و براي خودش يه مخاطب خاص انتخاب نكرده و همه رو در تير راس خودش قرار داده و از مسئولين و يك مقام ارشد مملكت تا يك مخاطب ساده رو به چالش ميكشه مثل : " جالبه نه ؟ خيلي جالبه ! مجنون عملي و ليلي حامله ! " . بيت اين كار هم مثه بيشتر كاراي آلبوم سمپل شده هست و بر خلاف با برخي از ترك كه ساختار بيت و ملودي يكنواختي داره بهرام و آتور سعي كردن با مديريتي خوبي كه كردن جلوگيري كنن از القاي حس كسل كنندگي اين كار با حرفاي جالب و تيز و استايل و فلو خوب بهرام و مسترينگ آتور . يكي از ايرادات ميكس و مستر اين كار كمي پايين بودن وكال بهرام نسبت به بيته و اينكه آتور نخواسته به صداي بهرام افكت و چيزي اضافه كنه و ما شاهديم كه كاره خواستي رو وكال انجام گرفته نشده و ساختار ساده اي داره . 


3.حرفاي من : 

موضوع : فلسفي - اجتماعي - ... 


موضوع كلي كار و نتيجش و حاصلش اينه كه زندگي يك ميدون جنگ براي ماست و تو اين جنگ ما خيلي سختيا رو تجربه مي كنيم تا بسازيمش هر طور كه مي خوايم و همين طور كه مي بينيم اول و آخر كار با صداي يك افسر در رژه كه ميگه يك دو سه شروع و پايان ميابه بهرام خواسته اين معني رو القا كنه كه اينجا يك ميدون جنگه و در اين ترك هم مثه بقيه تركهاي حرفاي زيادي با محوريت اجتماع و خوده بهرام بيان شده با كنايه ها و استعاره ها . يكي از ايرادات اين ترك اينه كه بيت كار يكنواخت و كسل كنندس و يك ملودي انتخاب شده و كيكها روش قرار گرفته شده و اگر مخاطبي رپو سر سري يا سطحي گوش ميده يا فقط به دنبال بار فني كاره اين كار زياد ممكنه براش جذاب نباشه و بايد تا حدودي بهش حق داد . نكته اي كه وجود داره استايل بهرام و تا حدودي ملودي انتخاب شده اين كار شباهت زيادي به كار " بي خيالش " از آلبوم قبلي بهرام ( 24 ساعت ) داره و جالب اينه كه بهرام در اون ترك بيان مي كرد كه نبايد براي دنيا و آدماش ارزش قائل شد ولي در اين ترك ميگه بايد جنگيد و زندگي رو ساخت هر طوري كه مي خوايم ! كه اين تغيير حاصله پختگي بهرام تو اين مدته و در ترك بعدي آلبوم‌ ( از من بپرس ) ميشه شايد توضيح و توجيح اين چرخش رو شنيد چون بهرام در اين مدت خيلي پخته تر شده نسبت به سابق و نبايد از سره اين مسئله و شباهتا سريع رد شد 

4.از من بپرس : 


موضوع : فلسفي - اجتماعي 


بهرام تو ترك از من بپرس از مخاطباش مي خواد كه مشكلات جامعه و دور ورشونو ازش بپرسن از قضاوت غلطه يه داور و حاكم تا حرمت ريشه سفيد و تلاشاي بي اثر چون بهرام تو اين مدت خيلي چيزا رو تجربه كرده و طعمه سختيهاي زيادي رو كشيده و به اصلاح پخته شده و اين اين ترك جوابيه به چرخشي كه در ترك قبل بيان كرديم . در واقع بهرام با طرح سوالات و درخواستش از مخاطب براي پرسش يه جورايي مشكلات امروز جامعه رو بيان مي كنه چه به صورت مستقيم چه با كنايه . يه عده معتقد بودن اين ترك بيشتر از نظر ساختاري شبيه به يه اسكيته و ميشه اين ترك رو يه اسكيت دونست ولي بايد بگيم كه نبود كروس دليل بر اين نميشه كه يه كار اسكيت باشه چون با وجود اينكه ارتباط معنايي وجود داره كه ما اين ارتباط رو با ترك قبل مشاهده مي كنيم ولي بايد خود كمپاني موقع عرضه اين آلبوم ذكر كنه كه اين ترك اسكيته كه مي بينيم اينطور نيست پس ما فرض رو بر اين مي گيريم كه اين ترك يك اسكيت نيست و مثه بقيه تركاي آلبوم هست و فقط فاقده كروسه . نكته جالبه ديگه اينه كه اجرا و استايل اين كار شباهت زيادي به ترك دلنوشت از آلبوم سابق بهرام ( 24 ساعت ) داره . 

5.منو ببخش : 

موضوع : فلسفي - سياسـي 


منو ببخش ترك ديگري از آلبوم هست كه داراي فضاي كاري دپ و غم هست . اين ترك داراي حرفاي زياد و با كنايه و مبهم و فلسفي در مورده مسائل اجتماعي و سياسي هست و فضاي يه كار يه جوريه كه انگار بهرام داره از همه و حتي اونايي كه بهش ظلم كردن حلاليت مي طلبه . بهرام سعي كرده اعتراضات سياسي خودش رو با كنايه و بلكه خفيف تر از گذشته بيان كنه مثل " ببخش اگه ما اقليتيم / اگه واسم نداري هيچ اهميتي" و مي بينيم بهرام دقيق از كلمه اقليت كه مقامات دولتي كشور براي معترضين به رايشون به كار مي برن استفاده كرده و خواسته با كنايه حرف بزنه و يا در جاي ديگر مي بينيم كه بهرام كمي رك ميشه و مستقيم انتقاد و اعتراضشو شكليك مي كنه مثله : " منو ببخش اگه اينو نمي دونم / كه كناره حقيقت امثاله شماها زنده نمي مونن " . ساختار بيت كار طوريه كه ابتدا ملودي كات شده پخش ميشه و در ادامه افكتي به همراه صداي باد اضافه ميشه و سپس قطع ميشه و كيك و كلپ به ملودي اضافه ميشن و اجرا بهرام شروع ميشه در كروس با اضافه شدن صداي هي هي گفتن دسته جمعي اجرا در كروس شروع ميشه و بعد از پايان كروس ملودي نواخته ميشه و باز با اضافه شدن كيك به حالت اول بر مي گرده و تا آخر كار روندشو ادامه ميده و شاهده كم و زياد شدن سمپلها به صورت جزئي هستيم. بعد از اجراي اينترو مي بينيم بهرام اين كار رو نيز هم بين ضربا اجرا كرده و ضده ضرب خونده و با حسش تونسته اون حسه غم رو به مخاطب القا كنه ، بهرام شروع ورس 1 رو با کلمه جالب شروع میکنه "از اول تا آخرش یه 3 4 دقیقس گو بده  تا آخرش" که اینکار باعث جذب شنونده به آهنگ میشه.


6.در نرو : 

موضوع : اجتماعي 



بهرام در اين ترك داره به طوره كلي در مورد چند معضل و مشكل جامعه و زندگي حرف ميزنه كه يه جورايي سنت شده بين ما ايراني ها و اين مشكلات يكنواختي و كليشه اي بودن زندگي و ساده گشتن از كناره مشكلات و عدم اقدام براي تغيير و اصلاح اين رسومات هست و به صورت جزئي شاهد انتقاد در مورد موسيقي ايران هستيم كه محدود شده به يك گروه و قشر خاص . در پايان كار شاهده انتقاد بهرام از افرادي هستيم كه غافلن و چشماشون بستست و فرار و در رفتن رو به تغيير ترجيح مي دن .آهنگسازي اين ترك رو مضراب بر عهده داشته و تنها ترك آهنگسازي شده اين آلبوم هست و تقريبا" بقيه ترك ها سمپل شده هستند . به نكته جالبي كه ميشه اشاره كرد بعد از شنيدن كارهاي اول تا اين جا آلبوم با فضاي دپ و آهنگسازي يكنواخت شاهد يك تغييري هستيم و مي بينيم كه شاهده كاري هستيم كه از اون حالت بيرون اومده و بيت اين كار بيشتر شبيه به كارهاي گنگ و كل كل هست و استايل بهرام هم همين حالت رو داره و مي شد يه كار گنگ خوب روي اين بيت بست . اين كار تقريبا" با داشتن ملودي جذاب مناسب براي يك رقص خيابونيست .



7.يكي طعمست يكي گرگ : 

موضوع : گنگ - ... 


اين آهنگ تقريبا" داراي موضوع واحديه و خيلي كم توش مي بينيم كه بهرام از موضوع ديگه حرف زده باشه و مي بينيم كه بهرام يك فرده خاصي رو مورده انتقاد قرار ميده و يا اينطور از تكست به نظر مياد و مي بينيم در ورس 2 بهرام از كساني كه ادعاي سرباز وطني بودنشون ميشه انتقاد مي كنه و ترجيح ميده براي صلح بجنگه در آينده و نه سرباز باشه و نه رهبر ! ملودي يا به اصطلاح قسمت كات شده كه روش كيك و كلپ قرار گرفته شده اين كار مثه برخي از تركاي اين آلبوم يكنواخته و در برخي موارد شاهده اضافه شدنه bass هستيم براي جلوگيري از اين حس كسل كنندگي و در كروس مي بينيم كه روي قسمت كات شده افكت داده شده براي آغاز اجرا . يكي از ايرادات يا شايد مشكلات اين ترك كار نكردن روي صداي بهرام هست يعني اينكه آتور ترحيح داده با بهرام كه افكتي به صداي بهرام ندن و صدا ساده باشه و حتي خشهاي صدا رو هم نگيرن كه اين يكم با استايل و اجرا يكنواخت بهرام باعث ميشه كه حسه كسل كنندگي آدم بگيره و كار خسته كننده بشه و زياد شنونده رغبت نكنه چند بار اين كار رو گوش كنه چون هم ریتم بیت تکراری هم استایل خواننده.


8.نسل من : 

موضوع : فلسفي - اجتماعي - سياسـي 


كاره نسل من بيان كننده مشكلات سياسي و اجتماعي از قبيل 8 سال جنگ تا خفقان درون جامعه و تبعيض قائل شدن بين اقشار جامعه و انديشه هاي متفاوت هست و در ابتدا و پايان كار هم شاهد گزيده اي از سخنراني دكتر شريعتي در مورده اين مسائل هستيم و بهرام نتيجه اين كارها رو شروع جنگ نرم بين من و خودش مي دونه كه من اينجا معني من جسماني و قابل تغيير رو نمي ده و بيان كننده نفس و روح غير قابل تغيير بهرام هست و بهرام جنگ نرمي رو كه دولتمردان و حاكمان ازش به عنوان جنگ قدرتهاي ديگر با ايران در قالب تشويق اعتراضات مي دونند رو قبول نداره و اون رو جنگ بين نفس و من روحاني و عدالت طلبانه خودش با خود جسمانيش مي دونه .بعد از سخنان دکتر شریعتی که پخش میشه بهرام با استایل متفاوت و بیت بهتر وارد میشه که ذهن شنونده به قوی بودن کار میرود ولی در اوسط یه کم این استایل  خسته میشه و در اواخر کار استایل واقعا سست میشه که ذهن شنونده را نسبت به آهنگ از بین میبره. اين ترك رو هم به نوعي ميشه يك اسكيت دونست چون بهرام بعد از بيان و انتقاد از جلوگيري طرح اعتقادات يا خفقان در ترك بعد شروع به انتقاد از خفقان مي كنه و خواستار آزاديه ولي چون به صورت رسمي اين موضوع اعلام نشده ما هم فرض مي كنيم كه اين ترك يك ترك مثل بقيه كارهاست فقط بدون كروس . اگه اين ترك رو يك ترك كامل بگيريم كوتاهي حرفاي بهرام رو ميشه يك ايراد در نظر گرفت در اين كار و بيشتر ما شاهديم كه بيت خالي نواخته ميشه به همراه سخنراني . 



9.به چي اعتقاد داري : 

موضوع : فلسفي - اجتماعي 



در اين ترك بهرام با طرح سوال " به چي اعتقاد داري " مخاطبو به چالش مي كشه تا در آخر ازش بخواد كه آزاد باشه و آزادي به اعتقادات ربطي نداره و هر كس با هر اعتقادي بايد آزاد باشه و اونو بخواد و طلبش كنه از ظالم و مانع جلو راه فقط سنته و اگر كسي قدرت فكر كردن و تفكر رو نداره تا بفهمه معني اختيار و آزادي رو بهتره كه دهنش رو ببنده و بزاره بقيه و حاكمان براش تصميم بگيرن و مي بينم براي رسيدن به اين نتيجه طرح سوالات زيادي كرده از اعتقاد به جنگ و كشتار غزه و عراق تا خنده يه بچه كوچيك . بهرام از همون اوايل شروع كار سعي كرده كه با حس بخونه و با استايلش اين حس رو به مخاطب منتقل كنه كه چيزي كه نظرسنجيا نشون ميده معنيه اينو ميده كه تا حدوده زيادي موفق شده و اجرا قابله قبولي داشته . بيت كار هم ساخته شده از يه ملودي كات شده يكنواخته به علاوه ي افكتها و سمپلهاي اضافه شده آتور كه كارو جذاب كرده و شاهديم در كروس صداي يه موزيك محلي به همراه دمبك اضافه ميشه به بيت كه اين سمپلها رو نيز ما در پايانه كار مي بينيم كه اضافه ميشن به همراه صداي دست كه با اكو صداي بهرام به پايان ميرسه و صدايي تا حدودي ترسناك شنيده ميشه و كار به پايان ميرسه .طرز بیان بهرام  در بازگو کردن تکست خیلی جالبه ! سوالی بیان میکنه که انگار شنونده بقل اون نشسته و بهرام ازش سوال میکنه .بهرام در مورد بچگی خودش هم در این آهنگ میگه که در بچگی پیش 1 بازاری کار میکرده و وقتی اشتباهی از او سر میزده با کمربند تنبیه میشده. و در مورد پول ! بهرام میگه که به پول اعتقاد داره ... (کی هست به پول اعتقاد نداشته باشه!!!!!!)


10.خورشيد خانوم : 

موضوع : فلسفي - مذهبي 


به ظاهر و از نظر شخصي كه اين كار رو سطحي گوش كنه اين كار زياد مفهومي رو در بر نداره ولي اگه عميق به كار نگاه كنيم و كنايه ها و استعاره ها رو در نظر مي گيريم مي بينيم كه اين كار يه تكست پيچيده پر از معني داره و به سادگي نميشه منظوره بهرام رو گرفت . خيليا فك مي كنن خورشيد خانوم بهرام كنايه از " آزادي و عدالت " ه كه در ظاهر هم همنيطوره ولي با بررسي مصرع : " به قوله زمينيا خورشيد پشته ابر نمي مونه " كه اشاره به ضرب المثل قديمي و يكي از احاديث بزرگانه ديني اسلام در مورد مسئله ظهور منجي داره كه منجي به خورشيد تشبيه شده و بيان ميشه كه خورشيد پشت ابر نمي مونه و در آخر مي بينيم كه مقصود حقيقي در واقع از خورشيد "‌منجي و نجات دهنده بشريت " هست و چيزه ديگري نيست . اجراي بهرام در اين آهنگ زياد شباهتي به كاراي رپ نداره و از اون اصول پيروي نمي كنه و بيشتر حالت دكلمه و زمزمه رو داره و بيشتر صلاحيت رو طوري ديده كه حرفا رو بزنه تا اينكه اصول جلو دست و پاشو بگيره و نزاره حرفاشو بزنه . ولي با اين وجود كه اين آهنگ با حس خونده شده و تكست پر از مفهومه ولي براي يك شنونده حرفه اي سبك رپ شايد جذابيت رو نداشته باشه و انتظارش رو برآورده نكنه از يك ترك كه به اسم رپ بيرون داده شده .بهرام همچنین اعتقاد دینی خودش را در این آهنگ به ما میرسونه.


11. يه حس : 

موضوع : اجتماعي - فلسفي - ... 


مخاطب اين ترك يه سري افرادين كه به بهرام نارو زدن يا اونو مسخرش كردن تو اين راهي كه طي كرده البته در ورس 1 و 2 . ولي در ورس 3 مخاطبه بهرام به قوله خودش كسايي كه چكاي ميليوني مي نويسن يا كسايي كه احساسي ندارن تغيير پيدا ميكنه و بهرام بعد از طرح معامله اش با اون طرف در آخر ازش مي خواد كه فقط دست از سرش برداره . بيت اين كار يكنواخته تقريبا" و تا حالا خيلي كم نمونه همچين كاري رو ديديم در رپ فارس و به نوعي اين كار يه كاره جديديه در رپ فارس و مخاطبه خاصه خودشو داره.در کوروس آهنگ بهرام میگه که مردم ما را بخ خاطر خودمون میخوان نه چیز دیگه ولی این جمله از نظر من دور از انتظاره چون دیگه مردم به همدیگه اهمیت نمیدن. ورس آخر "يه حس"‌ حالو هوايي شبيه به آهنگ " بوي گندم " از "داريوش" داره و اين شباهت رو در تكست هم مي بينيم و پيشنهاد مي كنيم براي اينكه بهتر متوجه اين حرف بشيد كار رو دانلود كنيد .

لينك دانلود آهنگ " بوي گندم " از " داريوش " : 

http://www.4shared.com/file/144565872/f494acc8/Bouyeh_gandom.html 


12. ياغي : 

موضوع : گنگ - فلسفي - اجتماعي - ... 


ياغي تركي هست كه توش حرفاي زيادي با موضوعات زيادي زده ميشه از قبيل اعتراض به خفقان و آزادي و حرفايي با مضمون گنگ و ... نحوه اجرا و استايل بهرام و فضاي كاري و ميكس و مستر شباهت بسيار زيادي به كاراي گنگ داره و به غيره ورس 1 ميشه به طور كلي مضمون اين ترك رو گنگ دونست ولي با بررسي چكيده كار يعني كروس مي تونيم ببينيم كه بهرام حرفاي زيادي رو زده و خواسته شاخصه يك ياغي رو به مخاطب معرفي كنه و نشون بده شخصيت همچين آدمي رو كه به دنبال آزاديه . ميكس و مستر و كيفيت اين كار تا حدودي در حد قابله قبوله ولي ايراداتي رو داره . بيت كار هم شامل bass و كيك نسبتا" سنگين و صداي ساز سه تاره كه كات شده و به صورت يكنواخت در طول كار در ساختار بيت مورد استفاده قرار گرفته و كار رو تا حدودي خسته كننده كرده چون مي بينيم كه بهرام با وجود مشكل يكنواختي دنبال راهي نبوده تا اين مشكل رو با تغيير استايلش بر طرف كنه و استايل يكنواختي رو با شروع كار تا پايانش ادامه ميده 


13. عجيب : 

موضوع : اجتماعي - سياسـي - فلسفي - ... 


مخاطب اين ترك كسايين كه تو روياهاشون غرق شدن و مي خوان از جايي كه توش زندگي مي كنند يه بهشت بسازن و جايي كه بشه توش زندگي كرد با آرامش و راحتي و آزادي . حال و هواي اين ترك نيز شباهت زيادي با ترك قبلي داره و فقط تا حدودي مخاطبه بهرام عوض شده و بهرام حرفاي رك تري رو ميزنه . كروس اين كار نيز مثل ورس 3 ترك قبل شباهت زيادي به كار " بوي گندم " از داريوش رو داره كه ذكر شد . بيت اين كار هم مثه برخي از كاراي آلبوم بيشتر شباهت به كاراي دهه 90 ميلادي رو داره و تو رپ فارسي شاهده همچين سبكي نبوديم و كمي كسل كننده به نظر مي رسه براي مخاطبان عادي و غيره حرفه اي و بهتر بود بهرام و آتور از اين سبك در اين آلبوم استفاده نمي كردن چون همونطور كه رپ فارسي پيشرفت كمي داشته از نظر رعايت اصول و قواعد هيپ هاپ , مخاطبا و شنونده هاي رپ فارسي هم همين حالتو دارن و اكثرا" مبتدي هستند و اين كارها زياد جالب به نظر نمي رسه براشون از ديدشون و زياد شباهتي با كارهاي سابقي كه گوش دادن نداره و تا حالا گوششون عادت نكرده 


14. اوترو : 

موضوع : فلسفي 


اوترو اين كار و حرفايي كه توش زده ميشه بيشتر شبيه دلنوشته هاي بهرام و دكلمه هست و بهرام سعي كرده اونارو روي بيت بياره و قافيه و پر و بال بهشون بده و بخونه كه تا حدودي موفق بوده و در واقع چكيده اي از حرفاي آلبوم رو در اختيار مخاطب ميزاره از حرفايي در مورده خيابون تا سياست و اجتماع و در آخر با پايان بيت و پخش صداي دكلمه شاملو تعريفي ديگر و واضح تر از اين سكوت كه بهرام ازش ياد كرده و در اين مدت مبتلا بوده بهش رو بيان مي كنه و فرق و تفاوتي ديگر از اين سكوت با سكوتهاي ديگر رو روشن ميكنه براي مخاطب 




بهرام زيره تيغ ذره بين : 

پيش گفتار : 

نقد و بررسي ذره بين در راستاي اهداف خود که نقد سازنده براي پيشرفت رپ فارسي است بخشي جديد را اراعه کرده است که در ان بنده ي حقير عينک بد بيني را به چشم هاي خود زده و فرد نقد شونده را به زير تيغ انتقادها خواهم برد البته گروه نقد و بررسي ذره بين همواره رعايت انصاف را خواهد کرد 

ترس و محافظه کاري : 

بعد از بيرون امدن البوم 24 توسط بهرام مطمنن هر شنونده اي در ذهن خود از بهرام تصوير فردي شجاع و نترس و فردي بي اليش به دور از هر گونه پرستيژ روشن فکري را داشت اما انچه در البوم سکوت بهرام انهم بعد از 3 سال سکوت شاهد بوديم فردي با ترس و هراس تر از گذشته بهاطر اتفاقاتی که برایش پیش اومد که حتي جرات نقد مستقيم خود را هم نداشت و به طور غير مستقيم و با بکار بردن کلمات گنگ و بي معني در کنار يکديگر سعي داشت اهنگ را به سمت فلسفي بودن بکشاند انهم در شرايطي که هيچ لزومي بر فلسفي بودن تمامي ترک هاي البوم نبود شايد در يک جمله مانند انچه بهرام در فيس بوک خود مي نوسيد بتوان گفت البوم بهرام دلنوشت خالصانه دل بهرام نبود در واقع بهرام در تکسهاش خود را مقابل سختي ها و مشکلات مانند 24ساعت قرار نميداد بلکه خود را در کنار سختي هاي و مشکلات به ارامي عبور ميداد و از گسترش دادن مشکلات در نقد هاي خود جلوگيري مي کرد و به ارامي از ان بدون هيچ توجه اي عبور مي کرد 

همکاري با بزرگان : 

مطمئنا" البوم افراد بزرگ نياز به فيت با افراد بزرگ را نيز مي طلبد اما نه تنها از افراد بزرگ در البوم خبري نبود بلکه بدتر اصلا فيتي در البوم شاهد نبوديم وبدتر از انها نيز فيت ندادن بهرام با يک ار اند بي خون است که خود ناشي از نبود سبک ار اند بي در کل البوم است 

احترام نگذاشتن به سليقه شنونده : 

همانطور که در بالا نيز اشاره شد تمامي ترک هاي البوم بهرام سمت و سوي دلنوشت هاي بهرام دارند به نحوي که در تمامي ترک ها بهرام شخص سومي را شنونده اهنگ مي باشد را مورد خطاب قرار مي دهد و سعي بر بيان احساسات خود به شنونده دارد انهم در شرايطي که حرف شنونده خود را نمي شنود اما نکته اي بهرام در البوم خود کاملا از ان غافل شده بود سبک گنگستا و يا با فرهنگ ايراني خودمان سبک خيابوني بود که در البوم 24ساعت به شدت شاهد ان نبوديم و به جرات مي توان گفت که در تکس هاي بهرام خبري از خيابون و اتفاقهايي که در اين 3 ساله داره توش رخ ميده نبود و حتي در معدود تکس هاي خود بامحافظه کاري خاصي از کنار ان عبور کرد 

يک سطح نبودن قافيه ها : 

با گوش دادن به اولين سينگل البوم در ترک دوم مطمنن اولين چيزي که نظر شنونده را به خود جلب مي کند يکسان نبودن قافيه هاست به هيچ وجه در ورس يک و ورس دو ترکه جالبه شاهد اون زکاوت و حسي که در البوم 24 شاهد ان بوديم نسيتيم و و قافيه ها به هبچ وجه از يک خانواده و در يک سطح نيستند و داراي افت و خيز زيادي در جمله بندي و نظم تعداد کلمات به کار رفته در هر مصرع هستيم و در هر چند اين مشکل در ورس سوم اين ترک جبران شد و وزن وقافيه شکل بهتري نسبت به قبل گرفت اما يکسان نبودن وزن قافيه ها در ترک هاي دوم و سوم البوم به وضوح مشخص بود 

ضعف در الگوريتم ورس ها : 

به جرات مي توان گفت در تماميه ترک ها در کمتر از 20 ثانيه از شروع ترک درحالتي که شنونده در حال برقراري ارتباط با اهنگ است بهرام شروع به اجراي اهنگ مي کنه که همين مسله شايد باعث اين نکته مي شود که کلام بهرام خيلي زودتر از حد انتظار به پايان برسه و ارتباط بين شنونده و خواننده رو قطع کنه شايد مثال بارز اين حرف ترک 13 البوم يعني ترک عجیب باشه که خيلي زود تر از حد انتظار به پايان ميرسه 
البوم سکوت از نگاه گروه نقد و بررسي ذره بين به عنوان يکي از سه البوم برتر تاريخ رپ فارسي قرار مي گيرد که يک کلاس درسي بود براي تمام اهنگسازان رپ فارسي تا تفاوت بيت با اهنگ را متوجه شوند و از عوض شدن ريتم و ملودي در شرايطي که ارتيست عوض نشده است خود داري کنند 

نام البوم : 

اصولا نام البوم ها به 2 نحوه متفاوت گذاشته مي شود در نحوه ي اول که امروزه نيز زياد مرسوم نسيت نام يکي از ترک ها برروي البوم گذاشته مي شود اما در نحوه دوم که امروزه تمامي بزرگان موسيقي از ان استفاده مي کنند گذاشتن نامي برروي البوم است که خود در بردارنده ي محتواي کل البوم باشد نه يک ترک البوم اما بهرام با درک درست اين مسله و با گذاشتن نام سکوت که خود در بردارنده ي معنا هاي زيادي از البوم گرفته تا سکوت او در اين 3 سال به سکوت خود در اين 3 سال پايان داد 
البوم سکوت از لحاظ نسالوژي با درک درست از نيازهاي امروزه جامعه سعي بر جواب دادن چراهاي امروز جوانان را داشت در واقع البوم سکوت در يک تشبيه ساده مانند يک معلم اخلاق بود که بدون پرسيدن هيچ سوالي و با درک درست نيازهاي جوانان به تماميه چراها با قلم وصداي بهرام جواب داد 
همواره از توپک به عنوان يک الگو در موسيقي هيپ هاپ و علل الخصوص استايل ياد مي کنند به نحوي که اثار اشخاص را در استايل با او مقايسه مي شود تا بتواند اميتازي بگيرد اما بهرام نيز شايد در سالهاي دور به يک الگو در استايل براي رپ فارسي تبديل شود بهرام جز معدود رپرهايست که کلمات را خيلي متقاطع درست مانند توپک بيان مي کند بهرام از کشيدن بيت ها خود داري مي کند هر بيت بعد از بيت ديگر مي ايد و بيت قبلي خود را قطع مي کند تمام اين مهارت ها يعني يک هيپ هاپ اصيل که در البوم بهرام فراوان شاهد ان بويدم 


بررسي الگوريتم اهنگسازي : 

اهنگسازي البوم سکوت يکي از اصولي ترين اهنگسازي هاي تاريخ رپ فارسي بود که در اون سعي شده بود با بي توجه اي به سبک بيت سازي مدرنه امروزي همان اصول وقواعد هيپ هاپ اصيل ده ي 90 را تداعي و رعايت کنه يعني عوض نشدن ريتم کار تحت هر شرايطي که باعث مي شود لفظ کلمه بيت برازنده ي اهنگ هاي البوم باشد 
به طور کلي مي توان تمامي بيت هاي موجود در البوم را در يک الگوريتم به دو بخش ريتم و ملودي تقسيم کرد به نحوي که در تمامي بيت ها درام نقش سازنده ي ريتم کار و سمپل ها نقش سازنده ي ملودي را داشتند 
اما نکته اي که باعث تفاوت و استثنا بيت هاي موجود در البوم سکوت با ديگر بيت هاي رپ فارسي شد استفاده نکردن احسان آتور از سمپل هاي اماده در ملودي کار شد به نحوي که تمامي سمپل هاي استفاده شده در بيت به صورت اختصاصي توسط خود آتور از اهنگ هاي خاطر انگيز دهه ي 90 ميلادي گرفته شده بودش درست به سبک استاد سمپل گيري جهان کاني وست . در اين آلبوم اکثر آهنگها تلفيگي از سبک الد اسكول و اندر گراند با نيم نگاهي به new work ساخته شده و تقريبا بر گرفته از سبکه آهنگسازي کاراي او شباهت زيادي با آهنگسازي پريمو يكي از بهترين اهنگسازاي هيپ هاپ جهان مي باشد 
متاسفانه يه سري از بيتهاي آلبوم ربطي به آهنگ و موضوعش نداشت و خيلي به فضاي کارها نمي اومد و تنظيم مناسب صدا و استايل بهرام نبود در صورتي كه در قياس با آلبوم 24 ساعت اين ايرادات بيشتر به چشم مي آيد 



امتياز دهي به کار: 


1.تکست 8 / استايل8 / آهنگسازي 8 / ميکس و مستر 8 
2.تکست 8.5 / استايل 8 / آهنگسازي 7 / ميکس مستر 7 
3.تکست 8 / استايل 8 / آهنگسازي 8 / ميکس و مستر 8 
4.تکست 9 / استايل 9 / آهنگسازي 8 / ميکس ومستر 8 
5.تکست 9 / استايل 9 / آهنگسازي 9 / ميکس و مستر 9 
6.تکست 9 / استايل 8.5 / آهنگسازي 9 / ميکس و مستر 9 
7.تکست 7.5 / استايل 8 / آهنگسازي 7 / ميکس و مستر 7 
8.تکست 8 / استايل 8 / آهنگسازي 8 / ميکس و مستر 7.5 
9.تکست 9 / استايل 9 / آهنگسازي 8 / ميکس ومستر 8 
10.تکست 9 / استايل 7 / آهنگسازي 7 / ميکس و مستر 8 
11.تکست 8 / استايل 7.5 / آهنگسازي 7 / ميکس و مستر 7 
12.تکست 8 / استايل 8 / آهنگسازي 8 / ميکس و مستر 8 
13.تکست 8.5 / استايل 7 / آهنگسازي 8 / ميکس ومستر 7 
14.تکست 9 / استايل 7 / آهنگسازي 7 / ميکس و مستر 7


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







وبلاگ طرفداران بهرام(بهرام دیوار)
بهرام
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ طرفداران بهرام(بهرام دیوار) و آدرس bahramdivar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 114
بازدید کل : 7350
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1